pernod ricard nederland amsterdam
Een nieuw kantoor, waar niet alleen 50 mensen prettig kunnen werken, maar waar ook presentaties en workshops voor leveranciers en afnemers kunnen worden gehouden; Pernod Ricard wilde een kantoor om trots op te zijn, dat voor alle gebruiksvormen geschikt was en hun identiteit uitstraalde.
VASD maakt een ontwerp voor de oude smederij van 950 vierkante meter waarin flexibiliteit voorop staat. De begane grond is ingericht als ‘experience ruimte’. Hier is plaats voor overleg, presentaties of workshops voor grote en kleine groepen. Zonder het gebruik van benauwende muurtjes of wanden zijn verschillende plekken gecreëerd waar je kunt zitten, praten, kijken en zelfs cocktails mixen. Dat gebeurt aan de bars: de allergrootste – met een imposant stalen flessenrek erboven – dient meteen als receptie voor iedereen die binnenkomt.
Een cruciaal element in het ontwerp is de nieuwe monumentale trap van hout en staal. Deze maakt niet alleen een fysieke maar ook een visuele verbinding met de eerste verdieping, waar de werkplekken zijn. In de trap zijn bovendien verschillende functies verwerkt. Een deel ervan dient als tribune: hier kunnen mensen zitten om naar een presentatie te kijken. Halverwege de trap is ook nog een zithoek ingericht voor een tussentijds werkoverleg. Wie doorloopt, komt boven uit bij een pui van glas en staal. Hieromheen zijn flexibele werkplekken gemaakt voor Het Nieuwe Werken. Voor besloten overleggen staan op de werkvloer twee glazen kubussen, waar medewerkers zich even in kunnen afzonderen. Ook de grotere vergaderruimtes in de hoek hebben glazen wanden – transparantie is een belangrijk uitgangspunt.
De uitstraling van het ontwerp is stoer, robuust, industrieel, met gevoel voor de oude tradities. Beton, staal en stoere lampen benadrukken het industriële verleden van de smederij; warm Keroening hout refereert aan de boten die hier vroeger gemaakt werden; het rode koper legt een link naar de vaten waarin drank gestookt wordt. Een gigantische blow-up van de oude casco ruimte aan de muur versterkt de geschetste sfeer.
Head office Pernod Ricard
A new office, where not only 50 people can work comfortably, but also where presentations and workshops for suppliers and customers can be held; Pernod Ricard wanted an office to be proud of, one that was suitable for all uses and radiated their identity.
VASD created a design for the old forge of 950 square meters in which flexibility was paramount. The first floor is set up as an "experience space. Here there is room for consultations, presentations or workshops for large and small groups. Without the use of oppressive walls or partitions, various places have been created where you can sit, talk, watch and even mix cocktails. That happens at the bars: the very largest - with an imposing steel bottle rack above it - immediately serves as a reception area for anyone entering.
A crucial element in the design is the new monumental staircase of wood and steel. This makes not only a physical but also a visual connection to the second floor, where the workstations are. The staircase also incorporates various functions. Part of it serves as a grandstand: people can sit here to watch a presentation. Halfway up the stairs there is also a seating area for interim work consultations. Those who continue upstairs come to a glass and steel façade. This is surrounded by flexible workstations for the New Way of Working. For private meetings, two glass cubes are located on the work floor, where employees can retreat for a while. The larger meeting rooms in the corner also have glass walls - transparency is an important principle.
The look of the design is tough, robust, industrial, with a sense of the old traditions. Concrete, steel and sturdy lamps emphasize the forge's industrial past; warm Keroening wood refers to the boats that used to be made here; red copper links to the barrels in which liquor is stoked. A giant blow-up of the old hull space on the wall reinforces the atmosphere outlined.
team: branko vlamings en anne van abkoude
foto oude smederij: tim stet
360 graden film: puur3d
fotografie: dennis brandsma